Szukaj wg samochodu

TWORZENIE MIESZANKI PALIWOWEJ

TWORZENIE MIESZANKI PALIWOWEJ 

Podkategorie

  • Czujnik MAP

    Co to jest czujnik MAP i gdzie się znajduje ?

    Czujnik ciśnienia bezwzględnego (MAP – manifold absolute sensor) jest używany w niektórych silnikach z wtryskiem paliwa by określić ciśnienie w kolektorze dolotowym i następnie dostarczyć sygnał do elektronicznej jednostki sterującej pracą silnika. Sygnał ten jest używany by obliczyć gęstość powietrza, a następnie wraz z danymi z czujnika obrotów silnika i czujnika temperatury powietrza jest wykorzystywany przez jednostkę sterującą by dostosować przepływ paliwa i moment zapłonu by zapewnić silnikowi płynną pracę. Silniki z wtryskiem paliwa wyposażone są w czujnik MAP lub miernik masy powietrza (rzadko w oba jednocześnie). W pojazdach z turbodoładowaniem czujnik MAP jest również odpowiedzialny za odczyt ciśnienia doładowania.

    Po czym poznać że czujnik MAP wymaga wymiany ?

    Czujniki MAP podobnie jak inne części pracujące pod wysokim ciśnieniem z czasem ulegają zużyciu. Jednostka sterująca jest w stanie wykryć zbyt wysokie napięcie wychodzące z czujnika i aktywować kontrolkę silnika. Kontrolka może zapalać się nieregularnie podczas przyspieszania czy uruchamiania auta, ponieważ w tych momentach najbardziej potrzebne jest utrzymanie odpowiedniego przepływu paliwa i zapłonu.

    Wadliwy czujnik MAP może powodować problemy z przepływem paliwa i zapłonem co z kolei może skutkować nierówną pracą silnika. Mogą również pojawiać się problemy z nadmiernym spalaniem paliwa i wydzielaniem spalin. Ponadto z rury wydechowej może wydobywać się czarny dym, a niespalone paliwo może także zanieczyścić świece zapłonowe.

  • Pompa powietrza wtórnego
  • Przepustnica powietrza

    Co to jest przepustnica powietrza i gdzie się znajduje ?

    Przepustnica powietrza jest elementem układu dolotowego, umiejscowionym między przewodem zasysającym a kolektorem dolotowym. Kontroluje ona przepływ powietrza do silnika, a co za tym idzie jego moc i prędkość. Gdy wciskamy pedał gazu zawór przepustnicy otwiera się wpuszczając większą ilość powietrza do kolektora. Następnie układ wtryskowy daje zwiększoną dawkę paliwa odpowiednią dla ilości powietrza. Z kolei gdy puszczamy pedał gazu zawór zamyka się i w efekcie odcina przepływ powietrza.

    W starszych pojazdach zawór przepustnicy kontrolowany był bezpośrednio przez przewód zamocowany do pedału gazu. Obecnie przepustnice są sterowane elektronicznie przez komputer pojazdu, który wysyła sygnał do elektronicznego silniczka by ten otworzył zawór. Niemniej jednak zasada pozostaje ta sama – otwarcie przepustnicy powoduje zwiększenie przepływu powietrza i w konsekwencji przyspieszenie pojazdu.

    Po czym poznać że przepustnica wymaga wymiany ?

    Problem z przepustnicą wiąże się ze zbyt dużą bądź zbyt małą ilością przepływającego przez nią powietrza. Zbyt duża ilość powoduje falowanie obrotów i nierówną pracę silnika podczas jazdy na biegu jałowym. Z kolei zbyt mała ilość powoduje spowolnione i nierówne przyspieszanie, a czasami gaśnięcie auta. Problemy z przepustnicą mogą również oznaczać zwiększone zużycie paliwa.

    W przepustnicy może pojawić się zator związany z odkładaniem się węgla ze spalin, a także wszelkiego brudu który przedostaje się przez filtr powietrza. Często wystarczy wyczyścić przepustnice rozpuszczalnikiem by pozbyć się zatoru. Jednym z elementów przepustnicy które są najbardziej narażone na zużycie jest zawór. W wyniku zużycia zaworu zwiększa się ilość przepływającego powietrza.

    Niektóre problemy z przepustnicą wynikają z usterek silniczka, który może blokować się w otwartej lub zamkniętej pozycji. Czasem elektryczne złącza silniczka ulegają zabrudzeniu lub zużyciu i zachowują się jak gdyby zawór był zamknięty lub otwarty mimo że w rzeczywistości jest inaczej. W rezultacie możemy mieć do czynienia z objawami opisanymi wyżej. W niektórych przypadkach gdy silniczek jest przyczyną problemów istnieje możliwość wymiany samego silniczka.

  • Przepływomierz powietrza

    Co to jest przepływomierz powietrza ?

    Przepływomierz powietrza jest czujnikiem stanowiącym integralny element komputerowo sterowanego silnika w większości nowoczesnych aut. Zazwyczaj umieszczony jest w plastikowej obudowie pomiędzy silnikiem i filtrem powietrza. Jego zadaniem jest pomiar objętości i zagęszczenia powietrza dostającego się do silnika.

    Objawy uszkodzenia przepływomierza

    Objawy wadliwego przepływomierza mogą przypominać problemy z kompresją lub podciśnieniem, a także z niskim ciśnieniem paliwa wynikającym z uszkodzenia pompy. Oto najczęstsze objawy uszkodzonego przepływomierza:

    • utrudniony start silnika

    • spadek mocy silnika

    • gaśnięcie silnika chwilę po starcie

    • szarpanie silnika przy przyspieszaniu

    • zwiększone spalanie

    Czyszczenie przepływomierza

    Generalnie przepływomierz powinien być czyszczony raz na 6 miesięcy lub ewentualnie przy każdej wymianie oleju. Czyszczenie przy wymianie lub przeczyszczaniu filtra powietrza jest dobrym sposobem by oszczędzić zarówno czas jak i pieniądze.

    Demontaż przepływomierza

    By wyczyścić przepływomierz trzeba go rzecz jasna najpierw zdemontować. Należy pamiętać by podczas demontażu i wyjmowaniu czujnika nie dotknąć przewodów. Odłączony przepływomierz co prawda nie porazi Cię, ale przewody są delikatne i małe. Uszkodzenie chociażby jednego z nich wiąże się z koniecznością wymiany i sporymi kosztami zatem lepiej zachować ostrożność.

    Czyszczenie czujnika

    Po zdemontowaniu przepływomierza mamy dwie możliwości. Najtańszą opcją jest wrzucenie czujnika do plastikowego woreczka wypełnionego spirytusem i potrząśnięcie nim tak by spirytus obmył cały czujnik. Drugą możliwością jest zakup specjalnego środka czyszczącego do przepływomierzy powietrza i rozpylenie go na czujnik.

    Suszenie i montaż przepływomierza

    Po czyszczeniu czujnika spirytusem bądź specjalnym środkiem należy przez co najmniej 20 minut pozostawić go do wyschnięcia. Czujnik musi być całkowicie suchy zanim ponownie go zamontujemy, w przeciwnym razie może ulec uszkodzeniu. Gdy upewnimy się że czujnik jest suchy montujemy do z powrotem.

  • Silnik krokowy

    Co to jest silnik krokowy i gdzie się znajduje ?

    Silnik krokowy pozwala by powietrze dostawało się do silnika w trakcie hamowania lub gdy pozostawimy auto na biegu jałowym. Podczas przyspieszania strumień powietrza jest kontrolowany przez przepustnicę. Gdy przepustnica nie jest aktywna płytka pozostaje zamknięta i dopływ powietrza do silnika jest zablokowany. Oczywiście silnik potrzebuje powietrza do spalania paliwa, więc konieczne jest swego rodzaju „obejście” które wpuszczałoby powietrze w momencie gdy silnik pracuje na biegu jałowym. Role tego „obejścia” pełni właśnie silnik krokowy.

    Elektroniczna jednostka kontrolna dzięki informacjom z różnych czujników jest w stanie kontrolować silnik krokowy by ten we właściwym momencie wpuszczał powietrze do silnika. Umożliwia to odpowiednią pracę silnika na biegu jałowym i utrzymanie właściwych obrotów. Jeśli silnik krokowy nie działa poprawnie silnik na biegu jałowym może pracować nierówno lub gasnąć.

    W pojazdach z wtryskiem paliwa silnik krokowy jest zazwyczaj zamontowany bezpośrednio na przepustnicy bądź znajduje się blisko niej, natomiast w starszych samochodach gaźnikowych można go znaleźć na cięgnie przepustnicy.

    Po czym poznać że silnik krokowy wymaga wymiany ?

    Jest wiele objawów po których możemy wnioskować, że coś dzieje się z silnikiem krokowym. Jak łatwo się domyśleć po przeczytaniu pierwszej części tekstu, usterkę silnika krokowego zazwyczaj zwiastują problemy z pracą auta na biegu jałowym. Przeważnie objawia się to szarpaniem, trzęsieniem i wibracjami pojazdu. Jeśli problem narasta spada liczba obrotów silnika na minutę i silnik gaśnie po zatrzymaniu się. Prostym sposobem na sprawdzenie czy przyczyna tkwi w silniku krokowym jest delikatne wciśnięcie pedału gazu gdy obroty zaczynają spadać. Jeśli wrócą na normalny poziom i znów zaczną spadać może to oznaczać problem z silnikiem krokowym. Prawidłowa liczba obrotów na biegu jałowym zależy od silnika, ale zazwyczaj mieści się pomiędzy 600 a 1000 obrotów na minutę.

    Najczęstszą przyczyną problemów z silnikiem krokowym jest zator z brudu, rdzy lub odkładającego się oleju. Sprawia to że silniczek niewłaściwie otwiera się i zamyka. Również silnik i przewody znajdujące się w środku mogą z upływem czasu zużyć się i spowodować awarię.

  • Sonda lambda

    Co to jest sonda lambda ?

    Sondy lambda po raz pierwszy zostały użyte w przemyśle motoryzacyjnym pod koniec lat 70-tych XX wieku i obecnie należą do grupy kluczowych elementów nowoczesnych samochodów. Istnieje wiele rodzajów sond lambda, przy czym każdy jest zaprojektowany i działa w inny sposób. Elementem który łączy wszystkie rodzaje sond jest ich zadanie – monitorowanie ilości tlenu w spalinach w porównaniu do jego ilości w powietrzu. Umożliwia to określenie wydajności silnika na podstawie stosunku powietrza do paliwa. Dane są konwertowane na napięcie i wysyłane do elektronicznej jednostki kontrolnej. Ta z kolei wprowadza konieczne zmiany w mieszance paliwowej by osiągnąć idealny stosunek powietrza do paliwa wymagany w danej chwili. Celem ostatecznym sondy jest zapewnienie silnikowi możliwie najwyższej wydajności przy jak najmniejszej ilości wyprodukowanych spalin.

    Gdzie znajduje się sonda lambda ?

    Jako że zadaniem sondy lambda jest monitorowanie poziomu tlenu w spalinach, powinna być ona zamontowana w obrębie układu wydechowego. Ilość sond i ich lokalizacja zależy od marki, modelu i roku produkcji pojazdu. Auta wyprodukowane przed systemem diagnostyki pokładowej OBD-II posiadają sondę (lub sondy) między silnikiem a katalizatorem. Są one określane jako sondy „przed katalizatorem” i zazwyczaj mieszczą się na kolektorze wydechowym lub na przedniej rurze wydechowej. Z kolei pojazdy wyposażone w system diagnostyki OBD-II posiadają (oprócz sondy przed katalizatorem) sondę (lub sondy) za katalizatorem.

    Sonda przed katalizatorem VS sonda za katalizatorem

    Do regulacji paliwa elektroniczna jednostka sterująca czerpie informacje głównie z sondy przed katalizatorem. Jeśli sonda nie działa prawidłowo jednostka nie jest w stanie ustalić odpowiedniego stosunku powietrza do paliwa. W rezultacie auto będzie działać nieekonomicznie i z czasem dojdzie do uszkodzenia katalizatora. Z tego powodu niezwykle istotna jest bezzwłoczna wymiana wadliwej sondy lambda.

    Głównym zadaniem sondy za katalizatorem jest monitorowanie wydajności katalizatora. Elektroniczna jednostka sterująca porównuje informacje z sondy za katalizatorem z tymi otrzymanymi z sondy przed katalizatorem. Jeśli odczyty nie zmieszczą się w normach ustalonych dla jednostki pojawi nam się kod błędu wydajności katalizatora. Nie oznacza to jednak że katalizator wymaga wymiany. Kod sygnalizuje nam jedynie że katalizator nie jest w stanie prawidłowo wykonać swojego zadania, jednakże przyczyn może być kilka.

    Dlaczego sondy lambda się psują ?

    Praca w ciężkim środowisku jakim jest strumień spalin powoduje, że sonda narażona jest na wiele szkodliwych czynników takich jak olej, płyn chłodniczy, kiepska mieszanka paliwowa czy wysoka temperatura. Każdy z nich może skrócić żywotność sondy, która w idealnych warunkach jest w stanie działać poprawnie przez 130 tys. kilometrów lub więcej.

    Wadliwa sonda może spowodować, że auto nie przejdzie testu na emisję spalin. Poza tym mogą pojawić się problemy z podwyższonym spalaniem i nierówną pracą silnika na biegu jałowym. Usterka sondy często jest sygnalizowana przez zapalenie się kontrolki silnika.

  • Zawór EGR

    Co to jest zawór EGR i gdzie się znajduje ?

    Zawór recyrkulacji gazów wylotowych jest kluczowym elementem systemu redukcji spalin i zazwyczaj jest zlokalizowany na kolektorze dolotowym. Wykorzystuje on sygnał z komputera lub podciśnieniomierza by otworzyć przelot i zezwolić spalinom wrócić do silnika razem z mieszanką paliwowo-powietrzną. Spaliny zmniejszają temperaturę spalania, co skutkuje redukcją wydzielania szkodliwego tlenku azotu do środowiska.

    Po czym poznać że zawór EGR nadaje się do wymiany ?

    Zawory EGR mogą się blokować. Jeśli zawór zablokuje się w pozycji otwartej zbyt duża ilość spalin dostaje się do kolektora, natomiast w przypadku zablokowania w pozycji zamkniętej ilość spalin jest zbyt mała. Skutkiem zablokowania się EGRu w pozycji otwartej może być obniżona moc silnika, a także podwyższone spalanie wynikające z faktu iż pojazd spala więcej paliwa niż jest w stanie zużyć. Jeśli EGR zablokuje się w pozycji zamkniętej zwiększa się wydzielanie tlenku azotu. Usterka jakiegokolwiek innego elementu systemu recyrkulacji np. czujnika ciśnienia EGR lub pęknięcie przewodu podciśnienia również może skutkować niepoprawnym działaniem zaworu EGR.

  • Zawór sterujący turbosprężarki
  • Zawór turbiny EGR

    Co to jest zawór turbiny ?

    Zawór turbiny EGR kontroluje zawór spustowy poprzez kierowanie do niego ciśnienia powietrza uruchamiając maleńką cewkę w momencie gdy jednostka sterująca uzna że jest to konieczne. Cewka ta może włączać i wyłączać się w mgnieniu oka by utrzymać doładowanie na odpowiednim poziomie. Zawór turbiny EGR wyręcza zawór spustowy elektronicznie regulując ciśnienie powietrza.