Szukaj wg samochodu

UKŁAD CHŁODZENIA

UKŁAD CHŁODZENIA 

Podkategorie

  • Pompa wody
  • Przewód chłodnicy
  • Termostat

    Co to jest termostat i gdzie się znajduje ?

    Termostat pomaga kontrolować temperaturę silnika poprzez regulację przepływu płynu chłodniczego do i z silnika. Umieszczony jest on w osłonie termostatu i połączony z chłodnicą (z jednej strony), a także z silnikiem (z drugiej strony). Najczęściej można go znaleźć między silnikiem a chłodnicą auta.

    Rolą termostatu jest utrzymywanie optymalnej temperatury roboczej silnika. Termostat spełnia swoje zadanie w relatywnie prosty sposób – poprzez blokowanie przepływu płynu chłodniczego do momentu rozgrzania się silnika i osiągnięcia optymalnej temperatury roboczej.

    Po odpaleniu auta silnik stopniowo zwiększa swoją temperaturę co powoduje rozgrzanie się płynu chłodzącego w jego wnętrzu. Ogrzany płyn chłodzący powoduje z kolei że woskowa grudka wewnątrz termostatu zwiększa swoją objętość. Zazwyczaj następuje to w temperaturze ok. 90 °C, lecz nie jest to regułą. Rozszerzający się wosk z kolei popycha pręcik który otwiera zawór umożliwiający przepłynięcie gorącego płynu przez silnik do układu chłodzenia. Następnie chłodnica ochładza płyn i odsyła go z powrotem do silnika. Powoduje to zmniejszenie temperatury silnika i zapobiega jego przegrzaniu. Gdy temperatura płynu chłodniczego zaczyna spadać wosk zmniejsza swoją objętość co powoduje częściowe bądź całkowite zamknięcie termostatu ograniczając lub blokując przepływ płynu chłodniczego. Opisany cykl otwierania i zamykania termostatu odpowiada za utrzymanie relatywnie stałej temperatury roboczej.

    Przyczyny i objawy uszkodzenia termostatu

    Najczęstszym problemem spotykanym w termostatach jest blokowanie się zaworu w otwartej bądź zamkniętej pozycji spowodowane zanieczyszczeniem zaworu, korozją lub po prostu zużyciem. Jeśli zawór zablokuje się w pozycji zamkniętej uniemożliwi to przepływ płynu chłodniczego powodując przegrzanie się silnika. Najbardziej oczywistym sygnałem informującym że termostat zablokował się w pozycji zamkniętej jest wskazówka temperatury silnika na desce rozdzielczej wskazująca czerwone pole.

    Jednym ze sposobów sprawdzenia czy zawór termostatu zablokował się w pozycji zamkniętej jest zdemontowanie go i włożenie do czajnika z wodą wyposażonego w termometr. Wodę należy podgrzać do około 90 °C. Jeśli zawór nie otworzy się oznacza to że nie działa poprawnie. Pozytywnym aspektem takiej sytuacji jest fakt iż termostat jest już zdemontowany, zatem połowę procesu wymiany mamy za sobą. W przypadku zaworu zablokowanego w pozycji zamkniętej konieczna jest bezzwłoczna wymiana tak by uniknąć kolejnego przegrzania auta i w efekcie uszkodzenia innych elementów silnika.

    W sytuacji gdy zawór termostatu zablokuje się w pozycji otwartej płyn chłodniczy będzie w ciągłym obiegu nie pozwalając na osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej silnika. Najbardziej widoczne objawy takiego stanu rzeczy można zaobserwować w zimę kiedy pomimo długiej pracy silnika przez nawiew wlatuje zimne powietrze. Innym objawem może być zwiększone spalanie lub problemy z przechodzeniem na wyższy bieg w autach z automatyczną skrzynią.

    W niektórych przypadkach zawór termostatu może zablokować się w pozycji częściowo otwartej. Powoduje to ciągły ograniczony przepływ płynu chłodniczego co wiąże się z dłuższym czasem nagrzewania silnika, a także niedostatecznym chłodzeniem już po jego rozgrzaniu i w efekcie przegrzaniem.