Podkategorie
Cewka zapłonowa jest kluczowym elementem układu zapłonowego. Konwertuje ona 12 volt z akumulatora na tysiące volt niezbędnych by świeca rozpaliła mieszankę paliwowo-powietrzną w silniku. Lokalizacja i wygląd cewki zależą od typu pojazdu, jednak zazwyczaj można ją znaleźć w okolicy świec zapłonowych.
Wyróżniamy dwa podstawowe typy układów zapłonowych używanych obecnie w przemyśle motoryzacyjnym: rozdzielaczowy i bezrozdzielaczowy. Układ rozdzielaczowy był niegdyś uważany jako standardowy, jednak obecnie staje się coraz mniej popularny i w nowoczesnych samochodach zastępuje go układ bezrozdzielaczowy.
Zapłon rozdzielaczowy
Zapłon rozdzielaczowy jak sama nazwa wskazuje używa rozdzielacza do kontrolowania sekwencji zapłonu. W tych systemach cewka może być umieszczona z dala od świec i transportować napięcie do rozdzielacza poprzez przewody.
Zapłon bezrozdzielaczowy
Zapłon bezrozdzielaczowy używa czujnika położenia wałka rozrządu lub wału korbowego (lub kombinacji obu) by kontrolować sekwencję zapłonu. Umiejscowienie i rodzaj cewki (lub cewek) różni się w zależności od pojazdu.
Przyczyny i objawy awarii cewki
Najczęstszymi przyczynami awarii cewek są wiek i wysoka temperatura. Cewka może całkowicie odmówić posłuszeństwa co skutkuje brakiem iskry lub może stać się zbyt słaba by wytworzyć napięcie wystarczające do odpowiedniego zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. W obu przypadkach konieczna jest wymiana cewki.