Szukaj wg samochodu

UKŁAD ZAPŁONOWY

UKŁAD ZAPŁONOWY 

Podkategorie

  • Cewka zapłonowa

    Co to jest cewka zapłonowa i gdzie się znajduje ?

    Cewka zapłonowa jest kluczowym elementem układu zapłonowego. Konwertuje ona 12 volt z akumulatora na tysiące volt niezbędnych by świeca rozpaliła mieszankę paliwowo-powietrzną w silniku. Lokalizacja i wygląd cewki zależą od typu pojazdu, jednak zazwyczaj można ją znaleźć w okolicy świec zapłonowych.

    Wyróżniamy dwa podstawowe typy układów zapłonowych używanych obecnie w przemyśle motoryzacyjnym: rozdzielaczowy i bezrozdzielaczowy. Układ rozdzielaczowy był niegdyś uważany jako standardowy, jednak obecnie staje się coraz mniej popularny i w nowoczesnych samochodach zastępuje go układ bezrozdzielaczowy.

    Zapłon rozdzielaczowy

    Zapłon rozdzielaczowy jak sama nazwa wskazuje używa rozdzielacza do kontrolowania sekwencji zapłonu. W tych systemach cewka może być umieszczona z dala od świec i transportować napięcie do rozdzielacza poprzez przewody.

    Zapłon bezrozdzielaczowy

    Zapłon bezrozdzielaczowy używa czujnika położenia wałka rozrządu lub wału korbowego (lub kombinacji obu) by kontrolować sekwencję zapłonu. Umiejscowienie i rodzaj cewki (lub cewek) różni się w zależności od pojazdu.

    Przyczyny i objawy awarii cewki

    Najczęstszymi przyczynami awarii cewek są wiek i wysoka temperatura. Cewka może całkowicie odmówić posłuszeństwa co skutkuje brakiem iskry lub może stać się zbyt słaba by wytworzyć napięcie wystarczające do odpowiedniego zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej. W obu przypadkach konieczna jest wymiana cewki.

  • Moduł zapłonowy