Szukaj wg samochodu

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Nowe produkty

PRZENIESIENIE NAPĘDU 

Podkategorie

  • Podpora wału
  • Wysprzęglik centralny

    Co to jest wysprzęglik i do czego służy ?

    Aby zmienić bieg w pojazdach z manualną skrzynią biegów niezbędne jest odłączenie sprzęgła od koła zamachowego silnika. W niektórych pojazdach jest to możliwe dzięki przewodowi podłączonemu do sprzęgła. Z kolei inne auta posiadają układ hydrauliczny, który składa się m. in. z pompy sprzęgła i wysprzęglika.

    Gdy wciskamy pedał sprzęgła wpycha on tłok pompy sprzęgła do wewnątrz. Tłok z kolei wypycha płyn (zazwyczaj taki sam jak hamulcowy) wytwarzając hydrauliczne ciśnienie. Przewody transportują ciśnienie do wysprzęglika wyposażonego we własny tłok, który następnie jest wypychany by poruszyć widełki i tym samym odłączyć sprzęgło.

    Wysprzęglik znajduje się w układzie przeniesienia napędu, lecz jego dokładna pozycja zależy od modelu pojazdu.

    Po czym poznać że wysprzęglik wymaga wymiany ?

    Wraz z upływem czasu uszczelki wewnątrz wysprzęglika mogą ulec zużyciu i powodować wyciek płynu z układu. Bez odpowiedniego poziomu płynu pedał może stać się „miękki” i uniemożliwić poprawną pracę sprzęgła. Jest to zazwyczaj pierwsza oznaka kłopotów z wysprzeglikiem. Jeśli pedał po wciśnięciu zachowuje się jak gąbka oznacza to, iż do układu hydraulicznego dostało się powietrze i wystarczy go odpowietrzyć. Z kolei w przypadku gdy wciśniemy pedał do końca i po puszczeniu nie wróci do pozycji wyjściowej mamy do czynienia z wyciekiem płynu z układu.