Szukaj wg samochodu

CZUJNIKI

CZUJNIKI 

Podkategorie

  • Czujnik ciśnienia klimatyzacji
  • Czujnik ciśnienia paliwa

    Co to jest czujnik ciśnienia paliwa ?

    Celem czujnika ciśnienia paliwa jest diagnozowanie wycieków poprzez pomiar ciśnienia wewnątrz zbiornika paliwa. Dostarcza on dane do wewnętrznego komputera pojazdu, który z kolei przekazuje zapotrzebowanie silnika na paliwo do pompy paliwa.

    Czujnik ciśnienia paliwa zazwyczaj znajduje się wzdłuż przewodu paliwowego. Najpopularniejszy przewód paliwowy ma kształt tuby i pełni rolę zbiornika, który przechowuje paliwo pod ciśnieniem i wysyła je do silnika poprzez wtryski.

    Oczywiście czujnik ciśnienia paliwa podobnie jak wszystkie części może z czasem ulec awarii przez co przesyłane przez niego dane będą błędne bądź nie będą przesyłane w ogóle. Objawami usterki czujnika może być:

    • gaśnięcie silnika

    • czarny dym wydobywający się z rury wydechowej

    • wyciek paliwa z rury wydechowej

    • problemy z uruchomieniem auta

    • brak płynnej pracy silnika

    Po wykonaniu diagnostyki na silniku powinien nam się pojawić komunikat o wadliwym czujniku ciśnienia paliwa.

  • Czujnik ciśnienia płynu wspomagania

    Co to jest czujnik ciśnienia płynu wspomagania ?

    Czujnik ciśnienia płynu wspomagania jest odpowiedzialny za przekazywanie do jednostki sterującej pojazdu informacji o zapotrzebowaniu na wspomaganie kierownicy. Układ wspomagania wykorzystuje ciśnienie hydrauliczne wytwarzane przez pompę napędzaną za pomocą pasa przez wał korbowy. Wymagania wobec układu wspomagania oznaczają wymagania również wobec silnika, który musi przyspieszyć gdy skręcamy przy niskiej prędkości np. podczas parkowania auta. Jeśli tak się nie dzieje silnik może się dławić bądź gasnąć.

    Objawy awarii czujnika ciśnienia płynu wspomagania

    Czujnik ciśnienia płynu wspomagania narażony jest na działanie wysokiego ciśnienia w związku z czym z czasem może ulec zużyciu. Gdy to nastąpi jednostka sterująca nie będzie w stanie sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na wspomaganie. Jeśli czujnik ciśnienia płynu wspomagania nie działa poprawnie silnik może zwalniać podczas skręcania przy niskich prędkościach lub na biegu jałowym. W niektórych przypadkach silnik może gasnąć.

  • Czujnik ciśnienia spalin
  • Czujnik poziomu oleju
  • Czujnik poziomu położenia świateł
  • Czujnik prędkości
  • Czujnik przebiegu
  • Czujnik płynu chłodzącego
  • Czujnik skrętu
  • Czujnik spalania stukowego
  • Czujnik świateł stopu
  • Czujnik temperatury
  • Czujnik wałka rozrządu

    Co to jest czujnik położenia wałka rozrządu i gdzie się znajduje ?

    Czujnik położenia wałka rozrządu jest kluczowym elementem jeśli chodzi o odpowiedni momentu zapłonu silnika. Zazwyczaj stosowany jest on w pojazdach wyposażonych w zapłon bezrozdzielaczowy. Czujnik położenia wałka rozrządu jak łatwo się domyśleć połączony jest z wałkiem rozrządu. Gdy wałek się obraca magnetyczny element w jego wnętrzu obraca się razem z nim wytwarzając sygnały elektryczne, które są wychwytywane przez czujnik i następnie przekazywane do elektronicznego modułu sterującego pojazdu lub komputera by ten znał pozycję wałka.

    Wałek (lub wałki w zależności od modelu silnika) rozrządu obraca się otwierając i zamykając wlot i zawory wydechowe. Odbywa się to w celu wpuszczenia mieszanki paliwowo-powietrznej do tłoku umiejscowionego w każdym cylindrze i zapalenia jej. Informacja o tym które zawory są otwarte pomaga komputerowi w odpowiednim momencie aktywować wtryskiwacze paliwa i świece zapłonowe.

    Niektóre silniki posiadają dwa lub więcej czujników (po jednym na każdy wałek rozrządu). Z kolei inne posiadają tylko jeden czujnik niezależnie od liczby wałków. Zazwyczaj czujnik zlokalizowany jest na głowicy cylindra silnika.

    Po czym poznać że czujnik wałka rozrządu wymaga wymiany ?

    Jako że czujnik położenia wałka rozrządu dostarcza informacji o układzie zapłonowym, jego usterka wiąże się z problemami z tymże układem. Jeśli komputer nie jest poinformowany które zawory są otwarte lub kiedy dokładnie otwierają się i zamykają, nie jest w stanie kierować poprawnie wtryskiwaczami paliwa i świecami zapłonowymi. Wiąże się to z różnego rodzaju problemami, na przykład warkotem i nierówną pracą silnika, a także przerwami w zapłonie. Może być to również przyczyną problemów z przyspieszeniem i wydłużenia odpalania silnika zwłaszcza w niskich temperaturach. W najgorszym wypadku komputer może wcale nie aktywować wtryskiwaczy paliwa i samochód po prostu nie odpali. Jeśli problem osiągnie ten poziom konieczna jest wymiana czujnika.

  • Czujnik wału korbowego

    Co to jest czujnik położenia wału korbowego i gdzie się znajduje ?

    Czujnik położenia wału korbowego jest kluczowym elementem systemu kontroli silnika. Zazwyczaj jest on ulokowany przed silnikiem na osłonie rozrządu. Czujnik wykorzystuje przetwornik (zazwyczaj czujnik Hall'a) by określić położenie wału korbowego i wysyła informacje do komputera pojazdu. Z kolei komputer wykorzystuje dane z czujnika do kontrolowania parametrów silnika takich jak synchronizacja zapłonu.

    Po czym poznać że czujnik położenia wału korbowego wymaga wymiany ?

    Istnieje kilka przyczyn usterek czujnika położenia wału korbowego. W przypadku jakichkolwiek problemów prawdopodobnie zapali się kontrolka silnika. W niektórych sytuacjach czujnik uniemożliwia start silnika lub powoduje jego nierówną pracę spowodowaną nieodpowiednią synchronizacją zapłonu i paliwa.

  • Potencjometr klapy przepływomierza
  • Potencjometr przepustnicy

    Co to jest potencjometr przepustnicy i gdzie się znajduje ?

    Potencjometr przepustnicy jest ważnym elementem układu zarządzania pracą silnika. Zazwyczaj zamontowany jest do przepustnicy powietrza. Jego głównym zadaniem jest monitorowanie położenia klapki przepustnicy, a konkretnie stopnia jej otwarcia bądź zamknięcia. Z kolei zadaniem przepustnicy jest kontrolowanie ilości powietrza która dostaje się do silnika. Kierowca kontroluje położenie klapki przepustnicy poprzez pedał gazu (im mocniej wciśnięty jest pedał tym więcej powietrza dostaje się do silnika).

    Moduł sterujący pracą silnika wykorzystuje informacje przesyłane przez potencjometr przepustnicy a także inne czujniki by ustalić m.in. optymalny moment iskry i skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Właściwe działanie potencjometru przepustnicy jest konieczne by silnik zachował właściwe osiągi.

    Objawy awarii potencjometru przepustnicy

    Awaria potencjometru przepustnicy wiąże się z zauważalnym spadkiem mocy auta. Najczęstszą przyczyną jego uszkodzenia są wibracje, a także wysoka temperatura której potencjometr jest nieustannie poddawany. Może się także zdarzyćże płytka drukowana potencjometru pęknie powodując przerwanie połączeń.

    Wadliwy potencjometr przepustnicy może być przyczyną gaśnięcia auta, problemów z biegiem jałowym, spadku mocy czy podwyższonego spalania. W miarę zużycia potencjometru mogą tworzyć się tak zwane martwe punkty, co objawia się opóźnionym przyspieszeniem.

    Samodzielna wymiana potencjometru przepustnicy

    Samodzielna wymiana potencjometru przepustnicy często jest prostsza niż mogłoby się wydawać i wymaga jedynie użycia podstawowych narzędzi. W większości aut by dostać się do potencjometru konieczny będzie demontaż przewodu dolotowego powietrza i paska klinowego. Dobrze napisana instrukcja przygotowana specjalnie dla Twojego modelu auta przeprowadzi Cię krok po kroku przez całą wymianę.