Szukaj wg samochodu

Sonda lambda

Sonda lambda

Co to jest sonda lambda ?

Sondy lambda po raz pierwszy zostały użyte w przemyśle motoryzacyjnym pod koniec lat 70-tych XX wieku i obecnie należą do grupy kluczowych elementów nowoczesnych samochodów. Istnieje wiele rodzajów sond lambda, przy czym każdy jest zaprojektowany i działa w inny sposób. Elementem który łączy wszystkie rodzaje sond jest ...

Co to jest sonda lambda ?

Sondy lambda po raz pierwszy zostały użyte w przemyśle motoryzacyjnym pod koniec lat 70-tych XX wieku i obecnie należą do grupy kluczowych elementów nowoczesnych samochodów. Istnieje wiele rodzajów sond lambda, przy czym każdy jest zaprojektowany i działa w inny sposób. Elementem który łączy wszystkie rodzaje sond jest ich zadanie – monitorowanie ilości tlenu w spalinach w porównaniu do jego ilości w powietrzu. Umożliwia to określenie wydajności silnika na podstawie stosunku powietrza do paliwa. Dane są konwertowane na napięcie i wysyłane do elektronicznej jednostki kontrolnej. Ta z kolei wprowadza konieczne zmiany w mieszance paliwowej by osiągnąć idealny stosunek powietrza do paliwa wymagany w danej chwili. Celem ostatecznym sondy jest zapewnienie silnikowi możliwie najwyższej wydajności przy jak najmniejszej ilości wyprodukowanych spalin.

Gdzie znajduje się sonda lambda ?

Jako że zadaniem sondy lambda jest monitorowanie poziomu tlenu w spalinach, powinna być ona zamontowana w obrębie układu wydechowego. Ilość sond i ich lokalizacja zależy od marki, modelu i roku produkcji pojazdu. Auta wyprodukowane przed systemem diagnostyki pokładowej OBD-II posiadają sondę (lub sondy) między silnikiem a katalizatorem. Są one określane jako sondy „przed katalizatorem” i zazwyczaj mieszczą się na kolektorze wydechowym lub na przedniej rurze wydechowej. Z kolei pojazdy wyposażone w system diagnostyki OBD-II posiadają (oprócz sondy przed katalizatorem) sondę (lub sondy) za katalizatorem.

Sonda przed katalizatorem VS sonda za katalizatorem

Do regulacji paliwa elektroniczna jednostka sterująca czerpie informacje głównie z sondy przed katalizatorem. Jeśli sonda nie działa prawidłowo jednostka nie jest w stanie ustalić odpowiedniego stosunku powietrza do paliwa. W rezultacie auto będzie działać nieekonomicznie i z czasem dojdzie do uszkodzenia katalizatora. Z tego powodu niezwykle istotna jest bezzwłoczna wymiana wadliwej sondy lambda.

Głównym zadaniem sondy za katalizatorem jest monitorowanie wydajności katalizatora. Elektroniczna jednostka sterująca porównuje informacje z sondy za katalizatorem z tymi otrzymanymi z sondy przed katalizatorem. Jeśli odczyty nie zmieszczą się w normach ustalonych dla jednostki pojawi nam się kod błędu wydajności katalizatora. Nie oznacza to jednak że katalizator wymaga wymiany. Kod sygnalizuje nam jedynie że katalizator nie jest w stanie prawidłowo wykonać swojego zadania, jednakże przyczyn może być kilka.

Dlaczego sondy lambda się psują ?

Praca w ciężkim środowisku jakim jest strumień spalin powoduje, że sonda narażona jest na wiele szkodliwych czynników takich jak olej, płyn chłodniczy, kiepska mieszanka paliwowa czy wysoka temperatura. Każdy z nich może skrócić żywotność sondy, która w idealnych warunkach jest w stanie działać poprawnie przez 130 tys. kilometrów lub więcej.

Wadliwa sonda może spowodować, że auto nie przejdzie testu na emisję spalin. Poza tym mogą pojawić się problemy z podwyższonym spalaniem i nierówną pracą silnika na biegu jałowym. Usterka sondy często jest sygnalizowana przez zapalenie się kontrolki silnika.

Więcej

Sonda lambda Jest 1232 produktów.

na stronę
Pokazuje 1219 - 1232 z 1232 elementów
Pokazuje 1219 - 1232 z 1232 elementów